miljøID
Adgangsbevis for gjenvinningsstasjoner
Hva blir nytt
I løpet av 2023 innfører vi adgangsbevis ved levering av avfall på gjenvinningsstasjonene. Det legges opp til en overgangsperiode. Kom i gang med ditt adgangsbevis allerede nå.
Adgangsbeviset forteller oss at du bor i en av våre eierkommuner, og at du derfor har rett til å levere avfall og betale som privatkunde.
Næringskunder og personer som bor utenfor våre eierkommuner betaler ikke renovasjonsgebyr, og skal derfor betale en høyere pris for levering av avfall.
Ordningen innføres på Pasadalen og Rødmyr. I Pasadalen vil du også kunne sjekke inn og betale på selvbetjeningskiosker. Det legges opp til en overgangsperiode
Slik gjør du det
- Last ned appen miljøID fra App store eller Google play.
- Trykk logg inn og velg «RIG».
- Identifiser deg med BankID. Har du ikke BankID kan du få det ved å kontakte banken din.
- Fyll ut dine personalia og trykk lagre.
- Under menypunktet «Identifisering» finner du QR-koden som du viser fram på gjenvinningsstasjonen.
- Du kan også dele tilgang med andre i husholdningen/eiendommen.

Derfor innfører vi adgangsbevis
Kundeidentifisering sikrer at de som besøker våre gjenvinningsstasjoner er husholdninger som betaler renovasjonsgebyr i Grenland.
- Alle som betaler renovasjonsgebyr er med å bidra til drift og finansieringen av gjenvinningsstasjonene.
- Næringsdrivende og privatkunder fra andre kommuner bidrar ikke til dette siden de ikke betaler renovasjonsgebyr.
- Adgangsbeviset forteller oss at du bor i en av våre eierkommuner, og at du derfor har rett til å levere avfall og betale som privatkunde.
- Næringskunder og personer som bor utenfor våre eierkommuner betaler ikke renovasjonsgebyr, og skal derfor betale en høyere pris for levering av avfall.
Bedre kundeservice og bedre sortering på gjenvinningsstasjonene. Med selvbetjeningskiosker kan vi bruke mer tid på veiledning om sortering, som igjen bedrer materialgjenvinningsgraden.
Bedre statistikk og mer effektiv ressursbruk på gjenvinningsstasjonene. Analyser av trafikkflyt og bruksmønster vil muliggjøre optimalisering av anleggene med hensyn til åpningstider, bemanning og service. Da møter vi framtidens behov på en treffsikker og kostnadseffektiv måte.
Ofte stilte spørsmål
Hvorfor må jeg identifisere meg når jeg skal levere avfall?
Alle som betaler renovasjonsgebyr er med å bidra til drift og finansieringen av gjenvinningsstasjonene.
Næringsdrivende og privatkunder fra andre kommuner bidrar ikke til dette siden de ikke betaler renovasjonsgebyr.
Adgangsbeviset forteller oss at du bor i en av våre eierkommuner, og at du derfor har rett til å levere avfall og betale som privatkunde.
Næringskunder og personer som bor utenfor våre eierkommuner betaler ikke renovasjonsgebyr, og skal derfor betale en høyere pris for levering av avfall.
Hvordan går jeg frem?
- Last ned appen miljøID fra App store eller Google play.
- Trykk logg inn og velg «RiG».
- Identifiser deg med BankID. Har du ikke BankID kan du få det ved å kontakte banken din.
- Fyll ut dine personalia og trykk lagre.
- Under menypunktet «Identifisering» finner du QR-koden som du viser fram på gjenvinningsstasjonen.
- Du kan også dele tilgang med andre i husholdningen/eiendommen.
Kan andre i husstanden også bruke appen?
Ja, det kan de – hvis de ikke automatisk får fram eiendommen må du dele tilgang.
Det gjør du enkelt ved å:
Trykk på «Hjem» nede til venstre (bilde av et hus). Trykk på adressen til den eiendommen du vil dele tilgang til. Trykk på «del eiendom» og skriv inn e-postadressen til den du skal dele tilgang med. Trykk deretter på «send e-post»
Den du har delt tilgang med vil da motta en kode i en e-post sendt til e-postadressen du har oppgitt. Husk å sjekke søppelpostmappen. Koden er gyldig i 48 timer.
Personen som har fått tilgang må laste ned appen på sin egen mobil og logge seg inn med BankID. Hen må trykke på «Hjem», og deretter trykke på knappen «+ Legg til ny eiendom». Her fyller hen inn koden mottatt på e-post og trykk «Legg til».
Eiendommen blir da lagt til, og en finner QR-koden ved å trykke på «Identifisering».
Det kommer ikke opp noen eiendommer når jeg har logget meg inn
Da kan det være at du ikke er registrert som eier eller eierrepresentant ved den aktuelle eiendommen. Du må kontakte eier og få hen til å dele tilgang med deg via appen.
Jeg har ikke smarttelefon og kan ikke laste ned appen, hva gjør jeg da?
Ikke-digitale kunder må søke om å få utstedt kundekort. Skjema kan fås på gjenvinningsstasjonen eller lastes ned her (PDF).
Hva skjer om jeg ikke har med adgangsbeviset når jeg skal levere avfall?
Det legges opp til en overgangsperiode. Kommer du på stasjonen uten bevis vil du få informasjon om hvordan du kan gjøre deg klar til neste besøk.
Etter at ordningen er helt innført: Hvis du ikke kan identifisere deg kan du fremdeles levere avfallet, men du må betale full pris.
Kan jeg dele adgangsbeviset mitt med andre?
Du kan dele tilgang med familiemedlemmer, leietakere og andre som bor på den aktuelle adressen.
Det er ikke lov å gi tilgang/dele kundekortet med byggefirmaer eller andre næringsdrivende.
Kan hytteeiere få adgangsbevis?
Eiere av hytter, som løser renovasjonsgebyr til en av grenlandskommunene, kan benytte ordningen på lik linje med private husholdninger.