Avfallsløsninger
Når man bygger nytt eller rehabiliterer eiendom, er det viktig å planlegge for avfallshåndtering.
Avfallsveileder
Avfallsveilederen gir innsikt for å etablere eller oppgradere renovasjonsløsninger, samt gir anvisninger for bruk og ansvar av ferdig etablerte løsninger.
1. Innledning
Når man bygger nytt eller rehabiliterer eiendom, er det viktig å ha gode løsninger for avfallshåndtering. Denne veilederen gir innsikt for å etablere eller oppgradere renovasjonsløsninger, samt gir anvisninger for bruk og ansvar av ferdig etablerte løsninger.
Veilederen er et supplement til renovasjonsforskriften.
2. Renovasjonsløsninger
Alle abonnenter skal ha utstyr for sortering av matavfall, restavfall, papp og papir,
glass- og metallemballasje og plastemballasje.
2.1 Tilgjengelige løsninger
Standardløsning for oppsamling av avfall er plastdunker på hjul i størrelsesorden 140-660 liter. For matavfall og glass- og metallemballasje er største tilgjengelige volum 240 liter. Plastemballasje skal samles i egen sekk.
Bakkestående containere er ikke tilgjengelig som tilvalg. RiG kan etablere containerløsninger for å ivareta behov knyttet til utførelsen av tjenesten (f.eks. til hytterenovasjon).
Nedgravde avfallsløsninger kan fritt etableres så lenge krav i denne veileder er ivaretatt.
2.2 Dimensjonering av volum
Nødvendig totalvolum beregnes på følgende måte:
Volum = Antall boenheter x volum per boenhet x hentefrekvens
Eksempel = 5 x 50 x 2 = 500 liter
Hentefrekvens/behov per boenhet
Matavfall - 20 liter per uke - hentes hver 2. uke
Restavfall - 50 liter per uke - hentes hver 2. uke
Papp og papir - 40 liter per uke - hentes hver 4. uke
Glass og metallemballasje - 5 liter per uke - hentes hver 12. uke
Plastemballasje samles inn i sekk hver 4. uke. Gjennomsnittsbehov er 30 liter pr. uke. Sekkens volum er ca.140L.
RiG kan godkjenne annen oppsamling av plastemballasje for å ivareta behov knyttet til innsamlingen.
3. Generelle krav og anbefalinger
Eiendommer som er underlagt renovasjonsløsningen bør hensynta, både ved nybygging og rehabilitering, arealbruk for renovasjon, herunder tilrettelegge for felles renovasjonsløsninger der dette er hensiktsmessig.
Oppsamlingsenhet skal plasseres lett tilgjengelig på et plant og fast underlag på bakkenivå. Det skal avsettes tilstrekkelig areal til oppsamlingsenhetene og manøvreringsareal for disse. Adkomsten fra kjørbar vei skal gi problemfri transport av oppsamlingsenhetene og være fri for hindringer.
3.1 Adkomst og veistandard
Innsamling vil skje fra offentlig vei. Det kan gis dispensasjon for kjøring på privat vei dersom denne er kjørbar.
Som kjørbar vei regnes vei med tilfredsstillende snuplass eller gjennomkjøring som har kurvatur, stigningsforhold, bredde, fri høyde og styrke til å tåle et renovasjonskjøretøy. Tekniske krav er angitt i renovasjonsforskriften og statens vegvesen håndbok N100; Veg- og gateutforming.
3.2 Plassering
Dunker og sekk skal generelt plasseres på egen eiendom. Den skal stå så nær kjørbar vei som mulig (ved tømming). Maksimal avstand til kjørbar vei er 3 meter i Skien og Siljan og 7 meter i Porsgrunn og Bamble. Hvis dunkene plasseres annet sted, skal den bringes frem til offentlig/kjørbar veg før kl. 06.00 på tømmedagen.
Vinterstid skal adkomsten være ryddet for snø og om nødvendig sandstrødd. I områder hvor det er satt ut felles oppsamlingsenheter, kan RiG henvise abonnenten til å benytte disse. Det er i slike områder ikke noen begrensning på avstand mellom abonnent og oppstillingsplass.
RiG kan fastsette hvordan oppsamlingsenheten skal plasseres for å ivareta behov knyttet til innsamlingen.
3.3 Skur og boder
Dersom dunkene er innelåst, er det abonnentens ansvar å låse opp på tømmedag. Hvis renovatøren skal låse seg inn skal det som hovedregel utplasseres nøkkelboks.
Det er ulike renovasjonsbiler som henter ulike avfallstyper. Det må være tilstrekkelig areal for manøvrering slik at alle dunker fritt kan tømmes uten at de andre dunker må flyttes for å få tilgang.
Unngå kanter, terskler og andre hindringer.
3.4 Brannsikkerhet
Avfallsbeholdere kan være utsatt for brann. Brannrisiko bør vurderes nøye før plassering. Aktuelt regelverk finnes blant annet i plan- og bygningsloven og i vilkår fra enkelte forsikringsselskap.
3.5 Andre hensyn
Hensynet til beboere og brukere bør ivaretas. Enten avfallssystemet er plassert inne eller ute, er det viktig at støy, smuss og lukt ikke blir til sjenanse for byggets brukere og andre. Avfallsløsningen bør ikke plasseres tett på bygning eller i nærhet til veranda/vinduer etc.
4. Nedgravd avfallsløsning (dypoppsamler)
En nedgravd avfallsløsning, også kalt dypoppsamler, består av en betongkum i bakken med en innercontainer som samler avfallet. Over bakken er det et innkast der brukerne kaster avfall.
4.1 Ansvar
Ved utbygging av boligkomplekser med 20 eller flere leiligheter, stilles det i RiG-kommunene (Bamble, Porsgrunn, Siljan og Skien) krav om å benytte nedgravde avfallsløsninger.
Utbygger må avklare rett til bruk av eiendom for etablering. Dette gjelder også ved plassering på kommunal eiendom. Vær oppmerksom på etablering av dypoppsamler er søknadspliktig/meldepliktig.
Utbygger er forpliktet til å følge disse kravene i denne veilederen. Ved tvil eller uklarheter, skal byggherren kontakte RiG for avklaringer.
RiG påtar å tømme avfallet i de nedgravde containerne og å overta driftsansvaret etter ett år, forutsatt at containerne er etablert etter kravene i denne veileder. RiG sørger for at anleggets funksjon ivaretas så lenge det er i drift. Bruksslitasje/merker må påregnes. RiG er ikke uten videre forpliktet til å dekke nyetablering av utrangerte anlegg.
4.2 Etableringsprosess
For å sikre at dimensjonering, plassering og iverksetting av tømming går problemfritt er det viktig at følgende arbeidsflyt følges:
1. Utbygger varsler RiG om planlagt etablering.
2. Utbygger setter seg inn i retningslinjer og velger godkjent leverandør/utstyr.
3. Utbygger dimensjonerer og plasserer i samarbeid med RiG.
4. Utbygger etablerer anlegget.
5. Utbygger varsler RiG senest 14 dager før anlegget tas i bruk.
6. RiG godkjenner anlegget for tømming. Ferdigattest/midl. brukstillatelse må foreligge
7. RiG overtar driftsansvaret etter ett år.
Prosjektskjema som er utarbeidet av RiG skal benyttes i planlegging og gjennomføring av prosjektet. Skjemaet oppsummerer sentrale egenskaper ved prosjektet, og inneholder krav om befaring før bygging, samt ferdigbefaring etter bygging. Skjema er tilgjengelig på www.rig.no
4.3 Drift
Utbygger/grunneier ansvar for drift og vedlikehold det første året.
RiG tømmer containerne. RiGs ansvar for tømming forutsetter at det ikke er forhold knyttet til etablering som gjør dette vanskelig eller umulig, og som RiG ikke har skyld i. Eksempel kan være at tekniske krav ikke oppfylt, eller at prosjektet er bygget på et sted som gjør det vanskelig eller farlig å komme til med bil for tømming.
RiG overtar ansvaret etter at anlegget har vært i drift i minst ett år, forutsatt at de tekniske kravene er imøtekommet, og anlegget er i orden. RiGs overtakelse dokumenteres gjennom utfylt og signert overtakelsesprotokoll. Protokoll er tilgjengelig på www.rig.no
4.4 Tekniske krav
Det skal kun benyttes leverandører og utstyr som er godkjent av RiG. Oversikt finnes på www.rig.no. Den synlige delen av beholderen skal utformes i henhold til RiGs krav til fargebruk, symboler og tekst.
Standard størrelse på 5m3 skal benyttes dersom ikke annet avtales med RiG. Conteinerne kan splittes på midten, slik at en beholder benyttes til to fraksjoner.
Om plastemballasje
Plastemballasje samles inn i sekk hver 4. uke. Byggherren bør vurdere (og evt. prosjektere) hvor og hvordan sekkene kan plasseres på tømmedag. For dimensjonering se punkt 2.2 i denne veileder.
Det kan etableres nedgravd løsning for plastemballasje. Adresser som allerede har containeranlegg, kan utvide kapasitet om ønskelig.
Det forutsettes at utbygger, ved begge tilfeller, tar hele etableringskostnaden. Adresser med etablerte anlegg kan ikke omdisponere materiell slikt at andre avfallsfraksjoner blir underdimensjonert eller krever hyppigere frekvens. Dersom framtidige systemendringer (for eksempel sentralsortering) gjør at investeringen ikke kan nyttiggjøres, bærer utbygger risikoen for «brukstapet».
RiG leverer ikke ut sekker til plastemballasje og bruker må selv stå for egnet oppsamlingsmateriell (eks. poser).
Kostnader, utover standard renovasjonsgebyr, for tømming av container med plastemballasje, kan tilkomme.
Plassering og avstander
Adkomstvei må være minst 3 meter bredde, med fri høyde 4,5 meter. Der tømmebilen skal stå ved tømming, må det være et område på minimum 4 x 12 meter. De nedgravde containerne skal plasseres og vedlikeholdes slik at tømming kan foretas i henhold til kommunenes renovasjonsforskrifter. Containeren skal fra bakkenivå ha en fri løftehøyde på 9,0 meter.
Ytterkant av container skal plasseres minimum 1,5 meter fra vegg eller andre konstruksjoner som kan skades under tømming av containeren. Containerens krokfeste
anbefales maksimalt 3,0 meter fra kjørbar vei, absolutt grense er 5,0 meter.
Gåavstand fra hovedinngang/boenhet til dypoppsamlerløsning bør ikke overskride 75 meter. Dette kan fravikes dersom det er saklige grunner for dette.
Grunnforhold og sikring
Containerne må sikres mot parkering og påkjøring. Omgivelsene skal være utformet slik at ikke overflatevann ledes inn mot containeren. Ved fare for høy grunnvannstand, må en sikre at ikke containerne flyter opp. Det skal installeres varmekabler rundt beholderen, i tilstrekkelig omkrets til at plattformen og området rundt holdes is- og snøfritt.
Adgangskontroll og elektronikk
RiG kan stille krav om adgangskontroll dersom man anser dette som nødvendig. Dette avklares med RiG i forkant av etablering. Utbygger kan også på eget initiativ velge å ha adgangskontroll. Alle kostnader til innføring og løpende drift dekkes av utbygger/eierrepresentant.
Dersom adgangskontroll etableres – enten pålagt eller frivillig – skal den være elektronisk. Containerne skal i alle tilfeller være klargjort for elektronikk – dvs. at de er tilrettelagt for at det kan ettermonteres elektronisk adgangskontroll, nivåmåling, brannsensorer o.l. dersom dette blir nødvendig eller ønskelig i framtiden.
4.5 Økonomi
Borettslag, sameier, kommunale virksomheter og utbyggere som ønsker nedgravde avfallsløsninger må selv finansiere kostnadene til etablering og igangkjøring av disse. Dette innebærer alle kostnader i perioden før RiG overtar eierskapet, unntatt følgende: Dersom RiG har pålagt adgangskontroll vil RiG bekoste adgangsbrikker til abonnentene og kostnader til drift av adgangskontrollsystemet.
Etter minst ett års drift overtar RiG videre drift og vedlikehold. Byggherre er allikevel ansvarlig for kostnader i forbindelse med:
- renhold og rydding rundt de nedgravde avfallscontainerne, samt snørydding.
- kostnadene til drift av varmekabler og utgifter til strøm
- kostnader til drift og vedlikehold av frivillig adgangskontroll og elektronikk
Det anbefales at utbygger inngår serviceavtale med leverandøren for første driftsår. Dette vil sikre at beholderen er i god teknisk stand. Dersom det er tekniske eller andre mangler, forbeholde RiG seg retten til ikke å overta anlegget før det er brakt i orden. Kostnader ved serviceavtale frem til overtakelse dekkes av utbygger/eier. RiG overtar ikke inngåtte avtaler mellom containerleverandør og utbygger.
RiG sørger for at anleggets funksjon ivaretas så lenge det er i drift. Bruksslitasje/merker må påregnes. RiG er ikke uten videre forpliktet til å dekke nyetablering av utrangerte anlegg.
5. Kommunal næringsvirksomhet
Kommunale virksomheter har tilgang til samme tjenester som husholdningene. Det innebærer utstyr til oppsamling og kildesortering av restavfall, matavfall, plastemballasje, glass- og metallemballasje og papp og papir.
Det legges til grunn at virksomheter følger samme sorteringsordning som husholdningene, herunder samme tømmefrekvens og dimensjonering. RiG kan bestemme, med bakgrunn i stedlige forhold, unntak i tømmefrekvens og volum.
6. Utstyrsdimensjoner
Container for glass- og metallemballasje
Mål i mm.(b x d x h, uten krok)
800 liter - 700 x 1100 x 1400
1100 liter - 1000 x 1100 x 1410

Hvor store beholdere?
Hver boenhet produserer i snitt: 
Restavfall – 100 liter – tømmes hver 2. uke
Matavfall – 40 liter – tømmes hver 2. uke
Papp og papir – 160 liter – tømmes hver 4. uke
Glass- og metallemballasje – 60 liter – tømmes hver 12. uke
Plastemballasje – 120 liter – hentes hver 4. uke
Endelig dimensjonering gjøres i dialog med RIG



