OBS: Redusert tilbud i Pasadalen

Om renovasjonsgebyret

Renovasjonsgebyret er en lovfastsatt avgiftsplikt. Gebyret belastes hver boenhet/hytte og sikrer at alle husholdninger bidrar til finansieringen av renovasjonstjenesten. En bolig kan inneholde flere boenheter. Opplysninger om antall boenheter hentes bla. fra matrikkelen, som er Norges offisielle eiendomsregister.

Gebyret skal dekke kommunens kostnader forbundet med håndtering av husholdningsavfall, og gjenspeiler ikke i hvilket omfang den enkelte eiendom benytter seg av renovasjonsordningen.

Tjenesten drives etter selvkost, som betyr at gebyrene kun skal dekke kommunens utgifter, uten fortjeneste eller subsidier.

Kommunens plikt til å sørge for innsamling av husholdningsavfall følger av forurensningsloven § 30. Kommunens plikt til å fastsette renovasjonsgebyr følger av forurensningslovens § 34.

Standardabonnementet innbefatter blant annet:

  • Dunk for restavfall, matavfall, papp og papir og glass- og metallemballasje
  • Sekk til plastemballasje og bioposer til matavfall
  • Tømming av dunker og innhenting av sekk
  • Bytte av dunk, adressebrikke og andre serviceoppdrag
  • Rute for grovavfall og hageavfall, rute for farlig avfall og juletreinnhenting
  • Omlasting, transport og behandling av avfallet som samles inn
  • Drift av gjenvinningsstasjoner
  • Transport og behandling av avfallet fra gjenvinningsstasjonene
  • Utvikling, administrasjon og drift av renovasjonstjenesten

Se din kommune

Bamble 2025

Fra 2025 innføres standardgebyr for renovasjon. Dette innebærer at kostnadene fordeles likt på alle boenheter, uavhengig av dunkstørrelse, bruk eller uttak av tjenester.

Standardgebyret ble vedtatt av kommunestyret 31.10.2024. Saksframlegget kan sees her (PDF)

Beløp er inkl. mva.

Abonnement
Standardabonnement per boenhet – 4 911kr
Standardabonnement 240 liter – 8 419kr
Hytterenovasjon – 4 175kr

Bleiedunk, barn 0 til 3 år: 0 kr for økt volum inntil 100 liter. (Rabattene er knyttet til standard dunk for en boenhet, 140 liter)

Ekstratømming
Inntil 370 liter, per beholder – 700kr
Ekstratømming 660 liter eller mer, per beholder – 2000kr

Tilleggstjenester
Rute for farlig avfall (bestillingstjeneste) – Inkludert
Grovavfallsrute (bestillingstjeneste) – 300kr
Ekstrasekken – 50kr
Kompostbinge – 4000kr

Porsgrunn 2025

Beløp er inkl. mva.

Abonnement
Standardabonnement per boenhet – 4 000kr
Standardabonnement 240 liter – 6 858kr
Hytterenovasjon – 2 000kr

Bleiedunk, barn 0 til 3 år: 0 kr for økt volum inntil 100 liter. (Rabattene er knyttet til standard dunk for en boenhet, 140 liter)

Ekstratømming
Inntil 370 liter, per beholder – 700kr
Ekstratømming 660 liter eller mer, per beholder – 2000kr

Tilleggstjenester
Rute for farlig avfall (bestillingstjeneste) – Inkludert
Grovavfallsrute (bestillingstjeneste) – 300kr
Ekstrasekken – 50kr
Kompostbinge – 4000kr

Siljan 2025

Beløp er inkl. mva.

Abonnement
Standardabonnement per boenhet – 4 636kr
Standardabonnement 240 liter – 7 741kr
Hytterenovasjon – 2 264kr

Bleiedunk, barn 0 til 3 år: 0 kr for økt volum inntil 100 liter. (Rabattene er knyttet til standard dunk for en boenhet, 140 liter)

Ekstratømming
Inntil 370 liter, per beholder – 700kr
Ekstratømming 660 liter eller mer, per beholder – 2 000kr

Tilleggstjenester
Rute for farlig avfall (bestillingstjeneste) – Inkludert
Grovavfallsrute (bestillingstjeneste) – 300kr
Ekstrasekken – 50kr
Kompostbinge – 4 000kr

Skien 2025

Beløp er inkl. mva.

Abonnement
Standardabonnement per boenhet – 4 055kr
Standardabonnement 240 liter – 7 548kr
Renovasjon lite* – 3 529kr
Renovasjon felles* – 3 529kr
Renovasjon delt* – 2 635kr
Hytterenovasjon – 2 028kr

Bleiedunk, barn 0 til 3 år: 0 kr for økt volum inntil 100 liter. (Rabattene er knyttet til standard dunk for en boenhet, 140 liter)

Ekstratømming
Inntil 370 liter, per beholder – 700kr
Ekstratømming 660 liter eller mer, per beholder – 2 000kr

Tilleggstjenester
Rute for farlig avfall (bestillingstjeneste) – Inkludert
Grovavfallsrute (bestillingstjeneste) – 300kr
Ekstrasekken – 50kr
Kompostbinge – 4 000kr

*Renovasjon lite 13% rabatt på standardabonnement for de med 45 eller 80liter sort beholder.

*Renovasjon felles 13% rabatt på standardabonnement der flere boenheter deler sort beholder

*Renovasjon delt 35% rabatt på standardabonnement der to boenheter deler et standardsett med 140L beholdere. Gjelder for eiendommer med inntil 2 boenheter, eller kombinasjon av to eiendommer med inntil èn boenhet hver.

Prisliste - for abonnenter i renovasjonsordningen i Grenland

  • Kildesortert avfall – gratis
  • Restavfall – 500kr pr. kubikkmeter (minste volum 50 liter (halv sekk) /25kr)
  • Fyllmasser – 500kr pr. kubikkmeter
  • Tillegg for sekk beregnet til levering av plastemballasje: 30kr

Restavfallet er det avfallet som blir igjen når du har sortert alt du har mulighet til. Sortert avfall som er for tilgriset eller forringet til at det kan gjenvinnes må leveres som restavfall og prises deretter.

Eksempler:

  • Kildesortert avfall, ingen restavfall = gratis
  • Kildesortert avfall = gratis, èn sekk restavfall (100 liter) = 50kr
  • Bare restavfall = 500kr per m3.
  • Èn bøtte med sand/grus = 25kr

Detaljerte priser:

Fastpriser på gjenstander dersom de må sorteres som restavfall:

VarePris
Restavfallkr 500,00 /m3
Glassfibertank inntil 1000 lkr 500,00
Sete i sofa og stolkr 150,00
Spisestuestolkr 50,00
Enkel madrasskr 125,00
Dobbel madrasskr 200,00
Enkel ramme til sengkr 125,00
Dobbel ramme til sengkr 200,00
120 sengkr 150,00
100 l sekkkr 50,00
Halv sekkkr 25,00
Subbøttekr 25,00

Fyllmasser

Masserkr 500,00 /m3
Èn bøttekr 25,00
100 lkr 50,00

Prisliste - andre besøkende
Levering fra besøkende som ikke betaler renovasjonsgebyr til RiG:

Startpris: 600kr pr. kubikkmeter – alle avfallstyper.

Farlig avfall kan ikke leveres.